|
po 30-tce niezwykła strona niezwykłych użytkowników
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aproxymat Para X to my
Dołączył: 26 Sie 2005 Posty: 33795 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1537 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 17:17, 01 Lis 2010 Temat postu: Cywilizacja - topik organizacyjny |
|
|
Do jutrzejszego wieczora powinna być już instrukcja (rozpiszę sobie tylko do końca drzewko technologii).
INSTRUKCJA
W grze "Cywilizacja" każdy z graczy rozwija i prowadzi swoją cywilizację ku zwycięstwu, które można osiągnąć na kilka różnych sposobów: czyniąc swą cywilizację szczęśliwą, podbijając i niszcząc militarnie inne cywilizacje, wreszcie budując statek kosmiczny zdolny do lotów międzyplanetarnych.
Gra rozgrywana jest w systemie turowym, przy czym za jedną turę uznajemy jedną dobę w godzinach do 22.00 każdego kolejnego dnia.
W ciągu jednej tury każdy gracz może wykonać maksymalnie 3 (w niektórych wypadkach 4) czynności, o których informuje na PW prowadzącego.
A. Możliwe czynności:
1. Zbudowanie miasta. Możliwe tylko o ile gracz posiada jednostkę osadników. Jeśli gracz zamierza zbudować miasto, informuje o tym Prowadzącego na PW, podając nazwę miasta i jego lokalizację. Nazwa może być dowolna, byle nie powtarzała się z innymi nazwami. Jeśli chodzi o lokalizację to możliwe są następujące:
a) brzeg morza - umożliwi to eksplorację najpierw wód przybrzeżnych a w przyszłości także dopływanie do bardziej oddalonych lądów i oddalonych cywilizacji a także budowanie jednostek morskich, połów ryb, krabów i wielorybów, wreszcie toczenie bitew morskich. Gracze, którzy nie zdecydują się na stawianie miast przy brzegu morza będą pozbawieni takich możliwości, choć za to bezpieczniejsi w przypadku ataku od tej strony
b) łąki - lokalizacja w tym miejscu daje możliwość natrafienia na urodzajne tereny, gdzie będzie możliwe tworzenie pól uprawnych, także wyspecjalizowanych (ryż, pszenica, kukurydza) a także pastwisk (krowy, owce, świnie, konie), umożliwi też w przyszłości tworzenie winnic
c) lasy - lokalizacja w tym miejscu daje dostęp do obszarów łowieckich (jelenie, bobry, słonie), możliwe założenie hodowli jedwabników
d) góry - lokalizacja w ich pobliżu daje możliwość budowania kopalni i kamieniołomów i wydobywania ważnych surowców: rud metali (złoto, srebro, żelazo, miedź, aluminium, uran) a także marmuru i węgla.
e) pustynia - lokalizacja nie pozwala na tworzenie pól uprawnych ale za to istnieje możliwość natrafienia tam w przyszłości na ropę naftową
Ponieważ wymienione zasoby dostępne są losowo, gracz decydując się na budowę miasta nie ma pewności, co w danej lokalizacji uda się konkretnie wydobywać, uprawiać, hodować itd. Taką informację dostaje od prowadzącego. Pierwsze miasto można założyć podając kombinację dwóch lokalizacji np. brzeg morza i lasy albo lasy i łąki. Ale kolejne miasta mają już dostęp tylko do jednej lokalizacji.
2. Zbudowanie jednostki militarnej albo cywilnej
Jeśli gracz zdecyduje się na zbudowanie takiej jednostki, otrzyma ją jeszcze w tej samej turze ale wykorzystać aktywnie będzie mógł ją dopiero w turze następnej. Innymi słowy: jeśli gracz zdecyduje się zbudować dwie jednostki łuczników i jedną osadników, to łucznicy ci w ataku na wrogie miasto będą mogli wziąć udział dopiero w następnej rundzie, podobnie jak dopiero w następnej rundzie osadnicy będą mogli zbudować nowe miasto.
Ale jednostki militarne można od razu umieścić w jakimś mieście, gdzie mogą brać udział w obronie własnego miasta. Jeszcze w tej samej turze, w której zostały zbudowane.
Na początku gry każdy gracz otrzymuje jedną jednostkę osadników i jedną wojowników.
3. Wybranie kolejnej technologii
Lista technologii do wyboru będzie zawsze przedstawiana graczowi na początku rundy. W turze można wybrac tylko jedną technologię (choć jednostek i miast można w danej turze wybudować max. 3).
Na początku rozgrywki każdy gracz otrzymuje wybraną przez siebie technologię startową.
Każda odkrywana technologia (wśród nich mogą być też rozmaite idee, nawet mało "technologiczne" np. filozofia albo literatura) daje jakąś korzyść, w najgorszym razie ułatwia odkrycie kolejnej.
4. Rozmieszczenie własnych jednostek albo atak na inną cywilizację
Dokładniej będzie to opisane w dziale o wojnie, jest to jednak jedna z możliwych czynności dokonywanych przez graczy - gracz decyduje ile i jakie jednostki militarne przeznacza do obrony własnego terytorium i własnych miast a ile przeznacza na atak na inną cywilizację. Jeśli ma możliwość zaatakowania obcego miasta, musi o zamiarze takiego ataku poinformować Prowadzącego.
5. Zbudowanie kopalni, pól uprawnych, pastwisk itd. (zgodnie z możliwościami oferowanymi przez odkryte technologie)
Konstrukcje te zaczną przynosić korzyści dopiero od następnej tury po zbudowaniu
6. Zbudowanie Cudu Świata
Cuda Świata przynoszą różne korzyści. Podjęcie decyzji o budowie Cudu oznacza, że gracz musi podać w którym ze swoich miast buduje ten Cud. Jeśli dwóch lub więcej graczy buduje ten sam Cud, o tym któremu to się uda decyduje licytacja finansowa (gracze informują Prowadzącego ile złota mogą przeznaczyć na licytację). Zwycięzca buduje Cud (ale nie otrzymuje oczywiście złota od pozostałych).
Wszelkie inne czynności, w rodzaju zawierania sojuszy między graczami, wymiany handlowe między nimi, są nielimitowane i mogą być jawne albo tajne, jeśli tajne, obaj gracze informują o tym na PW Prowadzącego (żeby dało się łatwo potem wszystko przeliczać).
Przykład:
Krysia decyduje się w danej turze zbudować 2 jednostki łuczników i Cud Świata (piramidy) w mieście A. Informuje o tym na PW Prowadzącego. Oprócz tego jawnie informuje, że może wymienić marmur na żelazo o ile wśród znanych jej cywilizacji, ktoś dysponuje takim surowcem
B Miasta
W miastach żyją obywatele danego państwa (wiejskich obywateli nie liczymy na razie, choć wiemy o ich istnieniu). Obywatele chcą być szczęśliwi i oczywiście chcą się rozmnażać.
Początkowo każde miasto ma populację na poziomie 1. Poziomy rosną na skutek: odkrywania różnych technologii, wpływu Cudów Świata, wreszcie dostępu do różnych surowców (żywność). Jeśli w pobliżu miasta powstanie pole uprawne, nastąpi przyrost populacji o 1 i osiągnie ono wówczas poziom 2. Poziomy te są ważne o tyle, że informują o tym ile złota w danym momencie ma do dyspozycji dana cywilizacja. Jeśli ktoś ma na przykład 3 miasta, jedno na poziomie 3 i dwa na poziomie 1, dysponuje 5 jednostkami złota. Złoto jest potrzebne przy licytacjach i ewentualnie przy podliczaniu końcowego sukcesu w grze.
Jeden gracz może zbudować maksymalnie 10 miast (ma to zapobiec efektowi "śnieżnej kuli" w grze) ale może zdobywać inne miasta i je niszczyć bądź anektować. Miasta muszą mieć swoje nazwy.
C. Wojna
No cóż. Jest oczywiście dopuszczalna. Gracz może budować jednostki militarne, które są dostępne na danym poziomie cywilizacyjnym i atakowac wrogie jednostki, bądź bronić się przed wrogami.
Każda jednostka ma dwa współczynniki: siłę ataku i siłę obrony. Startowe jednostki są raczej słabe (wojownicy mają 1/1 czyli 1 punkt ataku i 1 punkt obrony) ale w miarę rozwoju będzie można budować mocniejsze jednostki.
Atak: jeśli gracz odkryje już jakąś inną cywilizację może ją zaatakować, wybiera więc najpierw jednostki, którymi ten atak chce przeprowadzić. Informuje o tym Prowadzącego. W pierwszej kolejności zawsze atakuje się terytorium wroga a nie konkretne miasto. Jeśli gracz przeciwny nie ma żadnych jednostek "w polu", albo zginęły one w bitwach, dopiero wówczas można zaatakowac konkretne miasto.
Bitwa przebiega bardzo prosto. Sumuje się punkty ataku wszystkich atakujących jednostek i porównuje z punktami obrony jednostek broniących się. Jeśli suma ataku przewyższa siłę obrony, gracz atakujący wygrywa bitwę (może też zdobyć atakowane miasto), wszystkie zaś broniące się jednostki są wyeliminowane. Jeśli zachodzi sytuacja odwrotna: giną wszystkie jednostki atakujące. Jeśli siła ataku i siła obrony są równe - obie strony tracą wszystkie jednostki o najniższych w danej bitwie współczynnikach. Bitwę można wtedy kontynuować w następnej rundzie, dodając ewentualne posiłki, bądź wycofać się z pola bitwy.
Przykład: Bananek zaatakował Krysię 3 jednostkami wojowników (każdy o sile ataku 1), ta dysponowała jedynie jednostką łuczników (siła obrony 2). Wygrał więc bitwę 3:2, łucznicy Krysi zostali wyeliminowani.
- jednostki ostrzeliwujące: katapulty, armaty i nowoczesna artyleria nie mogą nigdy atakować samodzielnie, bez wsparcia chociaż jednej innej jednostki (czyli nie można wysłać samej katapulty do ataku na miasto)
- jednostki morskie nie mogą zdobywać miast ale mogą brać udział w ataku o ile miasto leży na brzegu morza
- jednostki latające nie mogą zdobywać miast ale mogą brać udział w ataku.
D. Kultura
Każde państwo generuje punkty kultury: by je otrzymywać przydają się Cuda Świata i Sławni Ludzie a także niektóre technologie. Jeśli gra nie będzie rozstrzygnięta, ilość punktów kultury może wpływać na zwycięstwo.
E. Szczęście
Różne budowle, technologie, bądź wydarzenia mogą generować punkty szczęścia. Cywilizacja, która zdobędzie 30 punktów szczęścia, wkracza na 5 tur w fazę utopijną i gracz w tym czasie może w każdej turze wykonywać 4 a nie 3 czynności.
F. Religie
Generują punktów szczęścia i kultury, dopuszczają możliwość. Jedna cywilizacja może wynaleźć kilka religii i je wyznawać, inna może wcale nie wynaleźć żadnej.
G. Wielcy Ludzie
Co 5 tur w każdej z cywilizacji przyjdzie na świat losowo wybrany Wielki Człowiek, może to być uczony, inżynier, przywódca duchowy bądź generał albo artysta. Gracz może dowolnie go wykorzystać ale tylko w następnej turze. Nie jest to "zużycie" Wielkiego Człowieka liczone do limitu czynności na turę.
H. Złoto
O ile punkty kultury i szczęścia gromadzi się cały czas, o tyle złoto liczy się tylko w danej turze i zależy od poziomu populacji miast (+ ewentualnie kopalń złota). Czyli jeśli gracz ma 3 miasta na poziomie 2, to otrzymuje w danej rundzie 6 jednostek złota. I w następnej również ma tylko 6 jednostek złota do dyspozycji a nie 12.
I. Zwycięstwo
- zbudowanie statku międzyplanetarnego.
albo
- zniszczenie wszystkich pozostałych cywilizacji
albo
- jeśli wszyscy gracze się zgodzą, podliczenie złota a także punktów szczęścia i kultury. Wygrywa wtedy ten gracz, który w swojej najsłabszej dziedzinie ma najwięcej punktów. Brzmi to dziwnie ale chodzi o to, że jeśli Baranek ma 15 jednostek złota, 10 punktów szczęścia i 30 punktów kultury a Marysia 15 jednostek złota 40 punktów szczęścia i 5 punktów kultury, to zwycięzcą jest Baranek, ponieważ w swojej najsłabszej dziedzinie (szczęście) ma więcej punktów niż Marysia w swojej najsłabszej (kultura).
Oczywiście pytania będą się pewnie masowo pojawiać, postaram się uzupełniać tak instrukcję, jak i wszystko wyjaśniać.
Gra wydaje się bardzo skomplikowana ale jej proces złożoności przyrasta z czasem, więc gracze powinni płynnie uczyć się coraz to nowych sytuacji, początki są raczej proste.
Tymczasowo lista graczy:
1. Poldek (Autarchia Poldegastu)
2. Kewa (Kewijskij Sajuz)
3. Malena (Malenopolis)
4. Animavilis (Polis_Vilis)
5. EMES (Emescenja)
6. Zgredziora (Zgredziochland)
Początkowo chciałem, żeby gracze korzystali z autentycznych cywilizacji ale teraz myślę, że to niekonieczne. Dla ułatwienia fajnie byłoby jednak, gdybyście podali nazwy dla swoich państw.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Aproxymat dnia Wto 20:32, 02 Lis 2010, w całości zmieniany 8 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Poldek googletyczny autopostowicz
Dołączył: 27 Sie 2005 Posty: 15624 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1119 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Pon 20:13, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Aha, to ja gram Autarchią Poldegastu.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Aproxymat Para X to my
Dołączył: 26 Sie 2005 Posty: 33795 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1537 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:17, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
A Twoi poddani to Poldegastyjczycy? Poldegastianie? Poldegastanowie?
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Poldek googletyczny autopostowicz
Dołączył: 27 Sie 2005 Posty: 15624 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1119 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Pon 20:19, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Zwykle bydlo, chamy, robole.
Wszak jestem despota i tyranem to co sie bede ich losem przejmowal
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Aproxymat Para X to my
Dołączył: 26 Sie 2005 Posty: 33795 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1537 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:36, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Tak, tak ale do prowadzenia gry by mi się to przydało, żebym mógł napisać np. Poldegastyjczycy wybudowali piramidy.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Poldek googletyczny autopostowicz
Dołączył: 27 Sie 2005 Posty: 15624 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1119 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Pon 20:45, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Poldegasci
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Aproxymat Para X to my
Dołączył: 26 Sie 2005 Posty: 33795 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1537 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:58, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Niech tak będzie.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
zgredziora zrzeda i maruda
Dołączył: 08 Wrz 2009 Posty: 1475 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 254 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 8:12, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Malo oryginalnie poprosze o Zgredziochland, a lud to beda zwykle Zgredziochy
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Malena absolutnie niewinne spojrzenie
Dołączył: 02 Lut 2009 Posty: 3865 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 574 razy Ostrzeżeń: 0/3
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 9:44, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
To ja poproszę o Malenopolis z mieszkańcami malenczykami
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Aproxymat Para X to my
Dołączył: 26 Sie 2005 Posty: 33795 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1537 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:05, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Jawne na starcie będą tylko informacje, kto jaką technologię startową wybrał. Pozostałych wiadomości o innych graczach nie będzie, dopóki nie powstaną pierwsze miasta itd. Dopóki cywilizacje nie zaczną na siebie nawzajem natrafiać.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
animavilis Gość
|
Wysłany: Wto 10:52, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Polis_Vilis z Polivinylami |
|
Powrót do góry |
|
|
EMES emerytowany hank moody
Dołączył: 10 Lut 2008 Posty: 7868 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1187 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd
|
Wysłany: Wto 11:23, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Emescenja z Emescyńczykami
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez EMES dnia Wto 12:00, 02 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
Kewa optymistyczna realistka
Dołączył: 05 Lis 2005 Posty: 24976 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1879 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: prawie Wrocław
|
Wysłany: Wto 13:20, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Kewijskij Sajuz, mieszkańcy: Kewisi
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Poldek googletyczny autopostowicz
Dołączył: 27 Sie 2005 Posty: 15624 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1119 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Wto 13:57, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Aproxymat napisał: | Jawne na starcie będą tylko informacje, kto jaką technologię startową wybrał. Pozostałych wiadomości o innych graczach nie będzie, dopóki nie powstaną pierwsze miasta itd. Dopóki cywilizacje nie zaczną na siebie nawzajem natrafiać. |
Czy bedzie znane wczesniej drzewko technologii czy o kolejnych dostepnych bedzie wiadomo dopiero po odkryciu poprzedzajacej?
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
EMES emerytowany hank moody
Dołączył: 10 Lut 2008 Posty: 7868 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1187 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd
|
Wysłany: Wto 14:28, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Logicznym by było poznawanie dopiero kolejnych po odkryciu pierwszego
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Poldek googletyczny autopostowicz
Dołączył: 27 Sie 2005 Posty: 15624 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1119 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Wto 14:32, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Alebez tej wiedzy nie da sie planowac rozwoju.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
EMES emerytowany hank moody
Dołączył: 10 Lut 2008 Posty: 7868 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1187 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd
|
Wysłany: Wto 14:36, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
myślisz że jak wymyslali koło to dlatego żeby się przydało je mieć w samochodzie ?
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Poldek googletyczny autopostowicz
Dołączył: 27 Sie 2005 Posty: 15624 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1119 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Wto 14:40, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
podejrzeli u ufokow
znajomosc drzewka pozwala na rezygnacje z odkrywania niepotrzebnej wiedzy. albo uznanej za niepotrrzebna przez dana cywilizacje (ja np zrezygnuje z odkryc militarnych na rzecz czystej nauki i sztuki, brzydze sie podbojami i przemoca a cenie piekna rzezbe, barwne obrazy, wrazzliwosc poezji...)
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Aproxymat Para X to my
Dołączył: 26 Sie 2005 Posty: 33795 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1537 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: zewsząd Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 14:51, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
No to przecież łatwo wybierać technologie cywilne albo militarne. A niektóre są i takie i takie. Tak jak zauważył EMES, wiedza o przyszłych technologiach pozostanie zakryta.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Kewa optymistyczna realistka
Dołączył: 05 Lis 2005 Posty: 24976 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1879 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: prawie Wrocław
|
Wysłany: Wto 18:43, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Poldek napisał: | podejrzeli u ufokow
znajomosc drzewka pozwala na rezygnacje z odkrywania niepotrzebnej wiedzy. albo uznanej za niepotrrzebna przez dana cywilizacje (ja np zrezygnuje z odkryc militarnych na rzecz czystej nauki i sztuki, brzydze sie podbojami i przemoca a cenie piekna rzezbe, barwne obrazy, wrazzliwosc poezji...) |
To ja będę podbijać! Ja będę! Ja!
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|